Magdalena Pasewicz-Rybacka
Jeżeli od czegoś należałoby zacząć temat Haffuferbahn, to przede wszystkim od nazwy. Bo chociaż na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się oczywiste, to ona też może kryć w sobie małe tajemnice.
Pomysłodawcy linii na szczęście nie wzięli przykładu z innych kolei, gdzie nazwę tworzono w nawiązaniu do stacji początkowej i końcowej (a czasem jeszcze pośredniej), uzupełniając ją słówkiem Eisenbahn czy Kleinbahn, jak w przypadku Königsberger–Cranzer Eisenbahn czy Kleinbahn Kreuz–Schloppe–Deutsch Krone. Odwołali się natomiast do najbliższego otoczenia, a konkretnie – do Zalewu Wiślanego, zwanego wówczas Frisches Haff. Tak powstała wdzięczna nazwa Haffuferbahn, łącząca w sobie trzy elementy: Haff (zalew), Ufer (brzeg) oraz Bahn (kolej), zawierająca w sobie wszystko, co nowa trasa mogła zaoferować.
Widok na Zalew Wiślany
Niekiedy Kolej Nadzalewową określano też jako „Haffbahn”, co można by przetłumaczyć jako Kolej Zalewowa. W 1892 r. gazeta „Graudenzer Gesellige” podawała:
Bekanntlich ist das Projekt einer Haffbahn aufgetaucht, welche von Elbing über Tolkemit und Frauenburg nach Braunsberg gehen soll.
Spolszczeniem Haffuferbahn jest Kolej Nadzalewowa. I choć oficjalnie nie używa się tego określenia (według wykazu PKP PLK jest to linia kolejowa nr 254 Tropy–Braniewo), to funkcjonuje ono nadal w potocznej świadomości. I bardzo dobrze, bo nie dość, że nazwa jest ładna, to jeszcze przypomina o dawnej historii tej kolejki i wzbudza uzasadniony sentyment.
Skrótowcem Haffuferbahn jest HUB, powstały od poszczególnych członów nazwy. Jednak od początku czy to dla żartu, czy z przekory, różnie go rozwijano. W pierwszych latach funkcjonowania linii pojawiało się na przykład tłumaczenie „Hantel und Baum” – od nazwisk jednego z głównych inicjatorów powstania kolei oraz głównego mistrza budowlanego z ramienia firmy Lenz&Co. Problemy z rentownością linii, które zaczęły się niedługo po jej otwarciu, zaowocowały rozwinięciem „Hat Unter-Bilanz”.
Fragment dokumentu dotyczącego Kolei Nadzalewowej
W odniesieniu do HUB można spotkać się też z określeniem „Kolej Nadbrzeżna”. Jest to błąd z dwóch powodów. Po pierwsze, pomija się tutaj zupełnie element zalewu, kluczowy dla Haffuferbahn. Po drugie ta spolszczona nazwa odnosi się do zupełnie innej linii – Kolei Nadbrzeżnej z Torunia, czyli Thorner Uferbahn, którą oddano do użytku w 1888 roku.
Projekt oraz realizacja strony www - JGRAF.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2024
ul. Morska 4
82-340 Tolkmicko
NIP: 118 223 34 65, Regon: 520805847
KRS: 0000941852
Rejestracja: Sąd Rejonowy w Olsztynie,
VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
biuro@nadzalewowa.pl
tel. 608 17 16 13
Patron medialny: