1. pl
  2. en
  3. de

Skontaktuj się 

Rezerwacja online 

05 stycznia 2024

Haff – Ufer – Bahn

Magdalena Pasewicz-Rybacka

Jeżeli od czegoś należałoby zacząć temat Haffuferbahn, to przede wszystkim od nazwy. Bo chociaż na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się oczywiste, to ona też może kryć w sobie małe tajemnice.

 

Pomysłodawcy linii na szczęście nie wzięli przykładu z innych kolei, gdzie nazwę tworzono w nawiązaniu do stacji początkowej i końcowej (a czasem jeszcze pośredniej), uzupełniając ją słówkiem Eisenbahn czy Kleinbahn, jak w przypadku Königsberger–Cranzer Eisenbahn czy Kleinbahn Kreuz–Schloppe–Deutsch Krone. Odwołali się natomiast do najbliższego otoczenia, a konkretnie – do Zalewu Wiślanego, zwanego wówczas Frisches Haff. Tak powstała wdzięczna nazwa Haffuferbahn, łącząca w sobie trzy elementy: Haff (zalew), Ufer (brzeg) oraz Bahn (kolej), zawierająca w sobie wszystko, co nowa trasa mogła zaoferować.

 

Historyczny widok na Zalew Wiślany

Widok na Zalew Wiślany

 

Niekiedy Kolej Nadzalewową określano też jako „Haffbahn”, co można by przetłumaczyć jako Kolej Zalewowa. W 1892 r. gazeta „Graudenzer Gesellige” podawała:

 

Bekanntlich ist das Projekt einer Haffbahn aufgetaucht, welche von Elbing über Tolkemit und Frauenburg nach Braunsberg gehen soll.

 

Spolszczeniem Haffuferbahn jest Kolej Nadzalewowa. I choć oficjalnie nie używa się tego określenia (według wykazu PKP PLK jest to linia kolejowa nr 254 Tropy–Braniewo), to funkcjonuje ono nadal w potocznej świadomości. I bardzo dobrze, bo nie dość, że nazwa jest ładna, to jeszcze przypomina o dawnej historii tej kolejki i wzbudza uzasadniony sentyment.

 

Skrótowcem Haffuferbahn jest HUB, powstały od poszczególnych członów nazwy. Jednak od początku czy to dla żartu, czy z przekory, różnie go rozwijano. W pierwszych latach funkcjonowania linii pojawiało się na przykład tłumaczenie „Hantel und Baum” – od nazwisk jednego z głównych inicjatorów powstania kolei oraz głównego mistrza budowlanego z ramienia firmy Lenz&Co. Problemy z rentownością linii, które zaczęły się niedługo po jej otwarciu, zaowocowały rozwinięciem „Hat Unter-Bilanz”.

 

Historyczny dokument Kolei Nadzalewowej 

Fragment dokumentu dotyczącego Kolei Nadzalewowej

 

W odniesieniu do HUB można spotkać się też z określeniem „Kolej Nadbrzeżna”. Jest to błąd z dwóch powodów. Po pierwsze, pomija się tutaj zupełnie element zalewu, kluczowy dla Haffuferbahn. Po drugie ta spolszczona nazwa odnosi się do zupełnie innej linii – Kolei Nadbrzeżnej z Torunia, czyli Thorner Uferbahn, którą oddano do użytku w 1888 roku.

Rezerwacja online 

Imię:

E-mail:

 Telefon (opcjonalnie):

Treść wiadomości:

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.

Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Imię:

E-mail:

Numer telefonu (opcjonalnie):

Treść wiadomości:

Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.

Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Napisz do nas wiadomość 

Projekt oraz realizacja strony www - JGRAF.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2024

Nadzalewowa Kolej Drezynowa Sp. z o.o.

ul. Morska 4

82-340 Tolkmicko

NIP: 118 223 34 65, Regon: 520805847

KRS: 0000941852

Rejestracja: Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy,

XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

 

 biuro@nadzalewowa.pl

 tel. 608 17 16 13

Patron medialny: